Het gaat niet alleen over eten

Jouw dagelijkse kost gaat niet alleen maar over eten. Het gaat over een totale manier van kijken naar de wereld. Buiten de gebaande paden durven gaan bijvoorbeeld!

Het gaat niet alleen over eten

Jouw dagelijkse kost gaat niet alleen maar over eten. Het gaat over een totale manier van kijken naar de wereld. Buiten de gebaande paden durven gaan bijvoorbeeld! Komen tot nieuwe oplossingen voor bestaande problemen. Ook dáár gaat Jouw dagelijkse kost over.

Bewust eten kan immers alleen maar goed samen gaan met bewust en wakker in het leven staan!

Zo las ik een artikel over dyslexie en dat het niet zou bestaan…

Op zichzelf ben ik het eens met die uitspraak. Maar ik wist al op voorhand dat ik het er om een andere reden dan de hoogleraar mee eens ben. 😉

Dat dyslexie niet bestaat, dat wil ik dus nog wel geloven…

Dat het onderwijs beter moet geloof ik ook…

Maar ‘gewoon’ meer van de geijkte manier van stampen lijkt me niet echt de oplossing…

Mensen met het zogenaamde stempel dyslexie gebruiken het brein volgens mij gewoon net eventjes ietsje anders. Anders dan de grootste groep waarop het huidige onderwijssysteem is afgestemd.

Wie een vis wil laten klimmen en hem daarop gaat beoordelen… Tja, ik hoef die gevolgtrekking niet af te maken toch?

Ik merk het nu zelf weer in de Friese taalles die ik volg…

Gelukkig weet ik inmiddels wel dat ik niet dom en/of lui ben… Maar anders zou ik er nog aan kunnen twijfelen.

Sommige oefeningen zijn zo opgesteld dat ik ze met mijn brein wel kan, maar alleen niet op de manier waarop ze worden aangeboden. Ik doe verwoede pogingen om het stamp- en opdreun werk mee te doen in het tempo waarin kennelijk het gros van de klas wel functioneert (?). Ik doe het toch iets trager en verstoor daarmee de cadans waarmee de antwoorden opgelepeld moeten worden…

Ik hoor de juf zeggen: Laat maar we gaan wel door naar de volgende…

Ik zit er daarna nogal beduusd bij… De rest van de les besteed ik aan het verwerken van het gevoel. Jeetje, dit voelen die kids dus de hele dag met een docent voor hun neus die niet snapt dat jij deze oefening net eventjes anders aan zou willen vliegen. Op een manier die óók goed is maar waarmee de rest van de klas even wat moeite zou hebben…

Hoe werkt het voor mij

Ik verwerk informatie niet exact in detail maar in een wat ruimere context. Ik overzie (begrijp en doorgrond) het geheel. Hierbij staan details dus op de achtergrond. Als ik die details dan moet reproduceren zorg ik dat het variabele zijn van de details die dus óók in de context passen. Maar ongetwijfeld zijn ze niet 100 punten gelijk zijn aan de woordjes in het boek… En dan noemen ze dat dus foute antwoorden… AUWWWW, zo pijnlijk…

Waarom zijn alleen de antwoorden in exacte vorm juist? Ik begrijp de grote lijn van het geheel en creëer antwoorden die er, net als de antwoorden in het boek, naadloos inpassen… Wat is daar fout aan???? Steeds weer net eventjes andere oplossingen maar altijd even goed kloppende varianten op het ene antwoord dat het gros zou geven…Dat is toch eerder briljant dan fout zou ik zeggen?

Stimuleer dát als docent en creëer zo mensen die nieuwe oplossingen kunnen laten ontstaan voor bestaande vragen. Volgens mij heeft de wereld daar heel veel meer aan dan aan mensen die de antwoorden die we al hadden reproduceren…

Wat wij met ‘Jouw dagelijkse kost’ willen is dat je wakker wordt. Van veel dingen die we gewoon doen omdat we het altijd al zo deden kun je variaties bedenken die minder schadelijk zijn voor het milieu en beter voor je gezondheid. Welke dingen pak jij nu al anders aan dan hoe de voedingsindustrie jou probeert te laten doen? Deel je voorbeelden en inspireer anderen!