Ik durf het bijna niet te vragen, want je zat net te vertellen dat je de focus in de (web)winkel wel op voedsel van dichtbij wilt houden. Maar die zeepjes ruiken zo verrukkelijk dat ik er toch meer over wil weten.
Ik neem een slok thee en voel dat ik zak. Want ik zat maar weer eens opgewonden te praten over alles wat er te vertellen is.
Ik ben namelijk een vrijwilliger aan het inwerken in alle honderdduizend weetjes over de producten en waarom we ze wel en niet verkopen. Ik vind het onwaarschijnlijk dat ze het allemaal onthouden, maar als ik ze later met klanten bezig hoor, dan hoor ik ze het verhaal keurig doorvertellen.
‘Ik kan het goed onthouden omdat jullie logische keuzes maken. Als ik het voor het ene product snap, dan kan ik zelf bedenken waarom je hebt gekozen voor iets, zelfs als je maar een klein deel van het verhaal vertelt. Dat is echt heel goed, want ik merk dus dat het klopt aan alle kanten. En daar waar het niet klopt, is gewoon echt nog geen betere oplossing. Jeetje, wat knap dat jullie een heel fris systeem opzetten dat van produceren en inkopen tot en met verkopen klopt.’
Ik bloos ervan; we doen ons uiterste best om zo transparant mogelijk te zijn. Dat lukt ook goed, maar we komen wel tijd tekort om alles goed te vertellen. Sommige dingen vragen om uitleg, soms voelt het vreemd dat wij onszelf verantwoorden op een veel grotere schaal dan de industrie dat ooit hoeft te doen aan de massa. Maar ook dat hebben we over onszelf afgeroepen doordat we een hele kritische doelgroep willen bedienen. Jullie slikken nu eenmaal niet alles voor zoete koek. Dus wij nemen onze educatieve taak serieus.
Lange inleiding om inderdaad deze week weer iets te vertellen over iets dat je niet kunt eten maar wel dagelijks nodig hebt: Zeep!
Zeepfabriek Suver maakt huid-, haar-, en gezichtszepen met biologische ingrediënten.
Zepen vallen onder de cosmetica wet en die is mogelijk nog strenger dan de voedsel- en warenwet. Alles wat op onze huid gesmeerd kan worden, moet aan strenge eisen voldoen. Jammer genoeg zijn die regels dan weer niet zo streng dat er inmiddels een verbod is op bijvoorbeeld microplastics en chemische toevoegingen om het langer houdbaar te maken en lekker te laten schuimen enzo.
Maar het neemt dus niet weg dat ook als je met biologische ingrediënten werkt, je door die molen moet om aan te tonen dat jouw product veilig gebruikt kan worden. Daarom kunnen wij geen zeep verkopen van iemand die het voor zijn hobby maakt. Sita en Johanna doen dit dan ook niet voor hun hobby, maar voor hun werk. Al hun zepen zijn getest en goedgekeurd.
Naast dat ze deze moeite nemen, is ook dit weer een bedrijf dat een deel van hun winst laat terugstromen naar een goed doel. Ze ondersteunen meerdere goede doelen in de Filipijnen. Het is geen toeval dat we op een rijtje drie van dit soort leveranciers hebben toegevoegd aan ons assortiment. Van wc-papier, koffie en nu dus ook zeep! Wij willen met De Streekboer ook impact maken, de boel een beetje mooier maken, het geld eerlijker laten stromen en gezond eten beter beschikbaar maken. Dan is het logisch dat naast het ruime aanbod verse en houdbare producten uit Noord Nederland, ook dit soort pareltjes opdoemen.
Het is dus ‘Friese’ zeep, voeg ik nog toe, omdat het gemaakt wordt in Kollumerzwaag. Maar de ingrediënten komen hier niet vandaan. Dat is ook niet erg.
‘Nee,’ zegt mijn vrijwilliger. Maar dat is wel waarom wij alleen deze ene mosterd hebben, want die is juist wel met mosterdzaad uit Groningen, toch? De meeste mosterdmakers gebruiken mosterdzaad van veel verder weg, toch?
En zo is het. Dat is een ander verhaal, vertel ik jullie binnenkort ook wel weer, want de echte lokale mosterd is terug van weggeweest. Wat hier vandaan kan komen, gebruiken we inderdaad van hier. Ook al is het lastiger (denk nog maar eens aan het verhaal over brood). Wat hier echt niet is, halen we op een eerlijke manier naar ons toe.
Zo maken we de cirkel steeds ronder en kun je nu dus ook jezelf verzorgen met een product met een mooi verhaal! Heb jij ze al eens getest?