Word jij vrijwilliger, klant of zelfs mede-eigenaar van de samen-winkel in Leeuwarden?
Bezoek één van onze evenementen! We vertellen je er het sprookje van Boer vindt Klant.
Kom je kijken en luisteren in Het Tromptheater? Ingang is aan de M.H. Trompstraat, dat is de achterkant van Kattencafé Poespas aan het Noordvliet in Leeuwarden.
We kijken uit naar je komst en vertellen je heel graag hoe het sprookje waar wordt!
Er zijn maar 300 vaste klanten nodig in de stad die eenmalig € 500,- investeren in een agro-ecologische samen-winkel om die voorziening voor de héle stad te creëren. (er zijn zelfs ook al studenten die met hun huis samen mee gaan doen. Gaaf toch?! Dat is echt de kracht van samen die jongeren laten zien. Daar ben ik super trots op!) Lees antwoorden op veel gestelde vragen hier.
Zo’n winkel is een voorziening die zorgt dat we rechtstreeks van boeren inkopen die zonder chemie en kunstmest werken en zodat jij gemakkelijk je gezonde weekboodschappen kunt doen.
Hoe meer klanten hoe meer winst en dus hoe goedkoper de boodschappen worden! Want we hebben geen financieel winstoogmerk.
Dat klinkt als een sprookje van ‘Boer vindt Klant’ dat we samen waarmaken!
Wil je de ontwikkelingen volgen? Schijf je in voor de Nieuwsbrief.
Want we willen de wereld toch mooier doorgeven dan hoe die nu is?
Meer biodiversiteit, schoon water, schone lucht en een vitale bodem. Dus: Doe je mee?
In de campagne ‘Boer vindt Klant’ zijn we op zoek naar 300 huishoudens die eenmalig willen en kunnen investeren in de samen-winkel Jouw Dagelijkse Kost.
De samen-winkel komt eerst in Leeuwarden, later (hopelijk) ook op andere locaties. Er zijn producten van agro-ecologische boeren te koop.
We spreken vijf verschillende gasten die een verhaal vertellen dat de waarde van zo’n winkel illustreert. Kijk en luister mee!
In deze eerste aflevering praat Monique met Joël van den Broek, boer/tuinder van Yn’e Sinne Farm in Grou. Yn’e Sinne Farm is de tuinderij ‘om de hoek’ met verse en lokale groente. Zij telen met de natuur mee. Dat is niet alleen goed voor onze leefomgeving, maar zorgt ook voor extra lekkere groente. Mensen kunnen zich abonneren op groentes door een ‘oogstaandeel’ te nemen. Op deze manier delen ze dus met zijn allen de oogst van de week.
In de tweede aflevering van Boer Vindt Klant deelt Gerlinda, initiatiefnemer van ‘Eten bij Anna’, haar expertise over Blue Zones. Dit zijn regio’s in de wereld waar bovengemiddeld gezond oud worden. Gerlinda heeft lange tijd in Costa Rica gewoond, waar ze een hotel heeft gerund. Haar passie voor gezond en lekker eten heeft haar geïnspireerd om zich, Met haar catering bedrijf ‘Eten bij Anna” te richten op lokale en seizoensgebonden ingrediënten.
Marjan vertelt in de derde aflevering over haar drijfveren als klant, moeder en huisarts. Een bijzondere combinatie. Ook haar ervaringen als tropenarts neemt ze mee. De cultuurshock die ze vooral in de supermarkt ervoer, zet je aan het denken.
Met het verhaal van Gerlinda nog in het achterhoofd, dringt steeds meer door: De gezond ouder wordende mensen uit de Blue Zones eten in elk geval niet uit de supermarkt…
In de vierde aflevering legt Sander uit hoe hij werkt voor de bijen in plaats van de bijen voor ons. Wat is eigenlijk het verschil tussen wilde- en honing-bijen? En hoe kan het dat er in de stad misschien wel meer biodiversiteit is dan in een landelijk gebied.
Ervaar in het verhaal van Sander hoe je je nederig kunt voelen door te kijken naar een bijen volk.
En ik vertel nog met schaamrood op de kaken hoe ik ooit truttig reageerde op een recept waarbij honing verwarmd moest worden en ik dat een slecht idee vond. De oplossing blijkt simpel. (zoals altijd ;-))
In de vijfde, en laatste, aflevering van dit seizoen!, stelt ook Ruben mij vragen als we het hebben over haalbaarheid en wat je persoonlijk mee moet brengen als veranderaar van de wereld.
Ruben vertelt onder meer hoe hij van Gekke Henkie tot leverancier van een topkok werd. Zo kreeg hij status, maar ja, een Struikrover heeft lak aan status. En toch… het is wel heel mooi om te merken dat kwaliteit herkent wordt!
Een andere conclusie die getrokken kan worden: het gaat vooral om de community. Een conclusie waar ik zelf heel blij van word!
Voor de slotaflevering van Boer vindt Klant seizoen 1 ben ik door Hanna geïnterviewd over zeven jaar Jouw Dagelijkse Kost.
We blikken terug om te ontdekken dat de winkel inderdaad echt om de mensen (die eten maken en eten eten ;-)) gaat en niet om de boodschappen op zichzelf. Die zijn alleen een middel om ons te verbinden.
Kloppend bij de rol van geld in de samen-winkel; Ook dat is een middel en geen doel op zichzelf. Binnenkort is het lange verhaal in drie delen terug te kijken. Nog eventjes geduld!