Op woensdag nemen Sandra en ik graag even de tijd om de dingen van de week door te nemen. De vraag die vaak opkomt is: Wat kunnen wij nu nog meer doen om te zorgen dat meer mensen enthousiast worden over wat wij willen bereiken?
Want dat we niet tevreden zijn met het huidige bereik als einddoel, dat is helder. We willen veel meer afzetten in de duurzame korte keten! Het aanbod duurzaam geproduceerde producten moet groeien én de vraag naar die producten moet toenemen.
We doen dit tenslotte om maatschappelijke impact te maken: een eerlijkere, gezondere en leukere voedselketen.
Alleen daarom moet het totaal aantal bestellingen al groeien. Maar natuurlijk ook omdat het ook op lange termijn voldoende verdiend moet worden, want we moeten wel elkaar die korte keten financieren. (Boer, wij als Streekboer en de klanten). Dat lukt alleen met voldoende omzet en zo laag mogelijke kosten.
En toen kregen we een idee. Het lijkt heel glad en commercieel, maar het is oprecht: we gaan mensen die vier weken niet hebben besteld maar dat eerder wel deden een mail sturen dat we ze missen. Want dat is ook echt zo!
Er zijn wekelijks nieuwe mensen maar bijna net zoveel mensen die stilletjes weer stoppen… Dat zijn heel vaak mensen die echt heel graag met het doen van hun boodschappen de wereld mooier willen maken, maar bij wie we nog niet goed in het systeem zitten. Die blijken dus best blij met een mailtje van ons dat we ze missen!
Dus wij zijn (serieus) handmatig een mailcampagne begonnen die ‘normale’ bedrijven automatisch versturen. Van die hippe salesfunnels waarbij het lijkt alsof het heel persoonlijk is, maar dat natuurlijk helemaal niet is. Daar worden wij zelf behoorlijk gek van als we die krijgen, en dat kriebelt ons ook, dus tja, moeten wij dat nu wel of niet ook gaan doen?
We gingen het daarom testen en verhip, het werkt!
Maar ja, wij doen het dan ook semi-automatisch. 😉 Dus wel nog steeds met aandacht en je krijgt ook echt antwoord van ons zelf als je ons iets terugstuurt. Dat zal het geheim zijn.
En af en toe krijgen we dus hele toffe reacties terug. Eentje haal ik er even uit, want die laat zien dat er nog veel meer diehard fans van de duurzame korte keten zijn, naast onszelf:
“Hoi Sandra en Monique,
Dank jullie wel voor jullie mail.
Er zijn natuurlijk redenen te bedenken, zoals dat ik het druk heb of weg ben, maar er zijn wel 2 andere punten die ik toch even met jullie wil delen.
Ten eerste vind ik het jammer dat mijn afhaalpunt vlakbij mijn huis gestopt is. Daardoor moet ik veel verder reizen om het af te halen. Thuisbezorgen kan ook, maar liefst haal ik het op de fiets af omdat ik denk dat dat milieuvriendelijker is.
Ten tweede bestelde ik graag een groentetas van ’t Hummelhûs. Nu weet ik dat ik dan meer moet wassen en de groentes af en toe gekke vormen hebben (dat laatste maakt het ook leuk:-)), maar ik ben nu wel twee keer teleurgesteld door de pastinaken. Ik ben wel wat gewend uit eigen tuin, maar ik vind het wel jammer als ik een mega pastinaak krijg die overduidelijk rot is.
Ik heb nog gekeken of het werkt als ik er delen afsnijd, maar dat hielp niks behalve een vriend die ‘gooi toch weg’ roept;-). Zouden jullie misschien aan de natuurtuin willen doorgeven of ze iets beter op hun pastinaken kunnen letten, want het lijkt me niet goed voor nieuwe klanten dat ze zulke rotte groentes krijgen die ze gelijk kunnen weggooien. En zelfs ik laat me er blijkbaar toch door afschrikken. Verder vaak allemaal mooie groentes en mijn complimenten, want het lijkt me niet makkelijk een natuurtuin te runnen met zo’n grote verscheidenheid aan groentes.
Ik ga volgende week mijn best weer doen!
Groetjes Wendy”
Uiteraard hebben we dit aan ’t Hummelhûs doorgegeven. En iemand die zelfs tegen het gemopper van vriendlief in toch nog gaat proberen pastinaak te redden die overduidelijk beter op de composthoop kan vinden wij een echte Streekboerfan.
Dus die geven we even een extraatje als vergoeding. We vergoeden altijd dingen die niet goed zijn hoor. Maar steeds vaker krijgen we berichtjes van klanten die het alleen even willen melden en geen geld terug willen omdat ze weten dat het wel eens mis kan gaan. Daar zijn we heel erg blij mee. Zo hoort het te gaan als je met elkaar het systeem wilt transformeren naar iets dat eerlijker is voor iedereen in die keten. Daar schreven we al eerder eens over.
Wat zou jou helpen om regelmatiger te bestellen?
En zie jij het als aanvulling op je boodschappen die je verder elders doet om een goed initiatief te steunen? Of zie jij in dat boodschappen doen via De Streekboer een volwaardig alternatief is zodat je hooguit voor een paar kleine dingen nog af en toe naar een andere winkel hoeft te gaan? Is jouw winkelmandje daarom met het grootste gemak gevuld voor het minimumbedrag van € 35,-?
Wat maakt dat het voor jou haalbaar of juist niet haalbaar is om aan dat minimale bedrag te komen? We horen het graag!