‘Ik denk graag met jullie mee, wij hebben het er thuis ook vaak over. “Hoe moet je als korte keten initiatief ontwikkelen? Moeten ‘we’ inzetten op kant-en-klaar of juist op pakketten? Of moeten we het houden bij de losse producten?’
Karel en Merel zijn trouwe klanten van het eerste uur. Wat zo leuk aan ze is, is dat ze inderdaad over ‘we’ praten als ze het over De Streekboer hebben. En zo voelt het ook! Leuk dat ze meedenken, waardevol ook.
Onze website heeft inderdaad nog niet alle opties die we graag zouden hebben om in te spelen op de behoefte van onze klanten. Maar wat is nu het belangrijkste? Wij zoeken ook naar die antwoorden. Hoe vult de webwinkel straks de winkel het beste aan?
De grotere bedrijven zien een verschuiving naar kant-en-klaar. Wij zien zelf ook dat de maaltijden van De Buurtkok het steeds beter doen. Maar ook de tasjes van het Hummelhûs, terwijl mensen daar zelf nog wel wat dingen voor moeten toevoegen. Blijkbaar is de eenvoud iets dat onze klant erg aanspreekt?
Dus is onze doelgroep wel te vergelijken met die van de grote online maaltijdaanbieders? Wij hebben klanten die ook zo min mogelijk verpakking willen en alle boodschappen, dus niet alleen het avondeten maar ook ontbijt en lunch en tussendoortje bij ons willen kopen.
Althans, dat hopen we… (vorige week schrijven we daar al over).
Vragen waar wij in elk geval ons hoofd over breken zijn bijvoorbeeld:
- Moeten we ook overstappen op boxen en de losse producten niet meer aanbieden? (Voordeel: er hoeft maar één inpaklijn te zijn met vaste boxen wat inpakken simpeler maakt. Nadeel: de klant raakt de keuzevrijheid kwijt.)
- Moeten we het beide doen? (Voordeel: veel keuzevrijheid voor de klant. Nadeel: twee inpaklijnen naast elkaar wat duur is want arbeidsintensiever.)
- Moeten we diepvriesproducten maar eens per maand aanbieden? (Voordeel: het is logistiek simpeler en dus goedkoper, nadeel: jij kunt niet tussendoor iets dat je vergeten bent bijbestellen.)
- Moeten we van alle producten maar één leverancier kiezen? (Voordeel: jij hebt minder keuzestress, nadeel: we kunnen niet meer van alle leveranciers blijven afnemen of ze moeten gaan rouleren? Van dat laatste is dan weer het nadeel dat producten op elkaar lijken maar toch niet hetzelfde zijn. De karnemelk van de een is nou eenmaal niet die van de ander.)
Het zijn zomaar wat vragen die bij ons wel eens opkomen. Elke aanpassing vergt veel achter de schermen waardoor we het nooit zomaar 1,2,3 doen. Dus zo zie je dat het runnen van een webwinkel best uitdagend is. We zijn daarom best benieuwd: Wat mis jij aan onze online-service die je elders wel ziet? Wat zouden wij daarvan kunnen leren? We horen het heel graag!