Tjeert, een echte koffieliefhebber heeft al lang het verlangen om gezond in te kopen voor zijn gezin. Hij kent de argumenten ook. Maar het komt er steeds niet van. Achteloos drinkt hij zijn koffie leeg en schenkt nog een volgend bakje in…
Hoort koffie niet thuis in onze boodschappenmand?
Terwijl de redenen om het bewuster en anders te gaan doen zo kraakhelder zijn. Hij wil het ook zo graag, maar op een of andere manier zitten we met zijn allen in de val van dat wat de multinationals ons voorschotelen. Zo jammer, want toen hij zich er een beetje in verdiepte snapte hij zo goed hoe het werkt… maar hoe kom je nu uit die val?
Drie belangrijke argumenten
De drie belangrijke punten die aan zijn geweten gingen knagen terwijl hij zijn koffiebeker leeg dronk zijn:
- Gezonder:
Hij weet dat het gezonder is om groenten en fruit te eten van een boer die gezorgd heeft dat er weer mineralen en spoorelementen in het door hem verrijkte bodemleven voorkomen. Groenten en fruit van een uitgeputte grond kunnen simpelweg geen voedingsstoffen opnemen. Wat er niet in zit kan ook niet worden opgenomen. Onderzoek in de Verenigde Staten heeft onlangs immers bevestigd dat we dikker worden van het ultra bewerkte voedsel. - Milieuvriendelijker
Het is dus, en dat is dan ook weer een logisch gevolg, veel beter voor het milieu als je bij de bodem begint en zorgt dat het leven in de grond toeneemt in plaats van afneemt. Een ingewikkeld verhaal met Co2, fosfaten en zo meer. Ook al weet je het alleen maar ongeveer. Je weet wel dat het veel beter is om niet alleen maar in massa te telen voor de export. Want hierdoor raken logischerwijs de voedingstoffen in de bodem op en krijgen niet de kans om weer aan te vullen omdat de volgende teelt er al weer op moet… Het is daarom beter om meer diversiteit voor de eigen regio te telen. Elk gewas neemt zijn eigen voedingstoffen zodat de andere stoffen ondertussen weer kunnen aanvullen. - Versterken lokale economie
En het is natuurlijk ook veel beter voor de lokale economie om bij de kleine ondernemer te kopen in plaats van te kopen bij merken waar multinationals achter zitten. En dit laatste is een heel belangrijk verschil. Want de kleine lokale ondernemer is in veel gevallen met een passie bezig. Want laten we eerlijk zijn, het doel van een multinational is winstmaximalisatie. Het doel van de kleine ondernemer is meestal een mooi, goed een eerlijk product op de markt te zetten als bijdrage aan een gezonde leefwereld.
Raak jij er soms ook moedeloos van?
Maar hij slaakt een diepe zucht en raakt al moedeloos als hij bedenkt dat hij zijn gezinsleden moet verkondigen dat je dan dus geen koffie meer kunnen drinken… Hij is niet de enige in zijn huishouden die koffie als het zwarte goud zien. maar koffie komt hier echt niet vandaan. Hoe creatief we ook zijn, de bonen komen van ver en we weten vaak wel dat er dingen mis mee zijn…
Gelukkig hoeft hij de geliefde koffie dus niet te schappen!
Je hoort overal dat het onmogelijk is om duurzaam te eten als we iedereen op de aardbol willen voeden. Het is goed om je te realiseren dat we ons in het westen eigenlijk niet voeden maar slechts vullen om het lege maag gevoel kwijt te zijn. Dat wat wij eten bevat bijzonder weinig voedingsstoffen als je het vergelijkt met gelijke producten uit de jaren 30 bijvoorbeeld.
Is de groeiende wereldbevolking wel te voeden?
Maar er is hoop! Onderzoekers hebben heel lang gestudeerd op de vraag hoe de wereldbevolking te voeden. Ze zijn erachter gekomen dat dat zeker wel kan, maar dat we wel wat dingen anders moeten doen. Het vele bewerkte gemaksvoedsel ten spijt, dat blijken we allerminst nodig te hebben. Evenals de enorme hoeveelheid bewerkt vlees en zuivel. We moeten eenvoudig weg veel meer plantaardig eten uit de eigen regio. Het vlees en de zuivel die we wel eten moet van betere kwaliteit zijn en veel minder vaak gegeten worden.
De natuur zorgt ervoor dat dat wat er kan groeien en bloeien in jouw omgeving ook precies is wat je nodig hebt in voldoende variatie gedurende de seizoenen. Dit is een wat versimpelde uitleg van een heel groot vraagstuk maar de bedoeling is helder toch?
Anders eten dus, veel minder voedselkilometers zoals we dat noemen. Als we dat niet doen ontstaat er zoveel disbalans dat we over een paar generaties zeker niet meer ontspannen kunnen wonen op deze aardkloot. De klimatologische veranderingen zijn nu al voelbaar maar die worden alleen maar scherper en gevaarlijker.
Koffie is een luxeproduct
Koffie is een luxeproduct. Daar mag, of moet je zelfs, van genieten. Het is goed om te beseffen dat we het niet nodig hebben. Dus als je het drinkt geniet er dan maximaal van. Elke kop koffie heeft hoe dan ook een footprint, dus invloed op het milieu in negatieve zin. En nu is het de vraag hoe je die tot acceptabele grote kunt laten afnemen.
Dan drink je dus liever geen koffie meer van een beursgenoteerd bedrijf met winstmaximalisatie als belangrijkste doel. Maar je drinkt dan liever heel bewust je koffie van een microbranderij die van elke boon precies weet hoe het ter plaatsen geregeld is. Is er goed voor de mensen die er werken gezorgd? Wordt de plantage en de bodem daar goed onderhouden?
Als die vragen met ja beantwoord zijn kun je met een gerust hart deze koffie inkopen. De koffie van het Koffiestation in Groningen staat daarom bij ons in het schap. Je betaald een eerlijke prijs omdat het product dit waard is. Arbeid heeft een prijs, goed onderhoud ook. Dus als jouw pak koffie goedkoop is weet je dat er dingen zijn die niet kloppen. Dat knaagt uiteindelijk en zo kun je niet meer genieten van je luxeproduct.
In slechts twee stappen naar een echt bakje troost
Wil je dat jouw kopje koffie een echt genietmoment wordt, een oprecht bakje troost zoals het bedoeld is? Dan is dat uiterst eenvoudig. Je bent er al in twee stappen.
Stap 1: Kies je koffie en je koffiemomentje
Kies je koffie zorgvuldig, en kies je momentje met net zo veel zorg.
Stap 2: Drink meditatief
Drink de koffie voortaan met volle aandacht. Dan drink je minder en bewuster het zwarte goud! Je kunt er dus eigenlijk een meditatiemomentje van maken op je dag! Mediteren is aandacht voor het nu, oordeelvrij waarnemen wat het moment je geeft.
Dus eerlijke koffie is helemaal geen lastpak omdat het niet in ons dagelijkse behoefte lijstje zit?
Nee, dat klopt, het is allerminst een lastpak. De lastpakken zijn de koffie’s die niet met liefde voor de koffie maar met liefde voor het te verdienen geld zijn geproduceerd. Die laatste vermijd je, die eerste omarm je met mate!
Deel je koffie-meditatie
Deel jouw eerlijke koffie ervaring met ons via Facebook of Instagram. Geef je mailadres aan ons door als je alle verhalen en ervaringen die we hebben opgedaan met de producten in de winkel wilt volgen. We houden je graag op de hoogte!