Over de vrienden van: Over Land van Ons.

‘Je zet zo vaak anderen in het zonnetje? Waarom doe je dat? Jullie willen toch zelf ook nog heel veel extra klanten?’

Dat klopt, maar het is eigenlijk onderdeel van het plan. De coöperatieve winkels die samenwerken met de Streekboer zijn namelijk betrokken gemeenschappen waarbij mensen ervaren dat je samen echt veel sterker bent en verder komt. We denken alleen lang nog niet altijd vanuit de kracht van samen.

Daarom vertel ik deze week graag over Land van Ons om je te inspireren hoe het ook al bij anderen werkt:

Ik grap altijd dat het onze vrienden zijn. Maar weten ze dat zelf wel? Ik vermoed van wel hoor. Vanaf nu gaan we in de pop-up winkel meer producten van Land van Ons verkopen. Waarom we dat doen?

Omdat wat zij doen precies is wat wij willen. Dit staat op hun website:

“Wij geloven in de veerkracht van de aarde en de kracht van het burgercollectief. Als coöperatie koopt Land van Ons landbouwgrond namens de deelnemers. Op dit land herstellen we de biodiversiteit en het landschap. Pachters kunnen rendabel boeren. Meedoen is makkelijk. Meer dan 28.000 deelnemers gingen je voor. Ben jij de volgende?”

Ook een burgerinitiatief dus en ook een coöperatie. Ook voor meer agro-ecologische productie en ook voor meer ‘eters’ in de duurzame korte keten.

Investeren in Land van Ons doe je vooral voor bovengenoemde doelen en niet om zelf meer geld op de bank te krijgen. Mensen die hierin investeren willen vooral zorgen dat het geld dat zij niet nodig hebben de verandering die ze graag willen ondersteunt. Als dat later weer extra geld oplevert, is dat mooi meegenomen, maar niet een doel op zich.

Heel gaaf om te zien dat er al zoveel mensen lid zijn van Land van Ons zonder dat ze daar heel direct iets voor terugkrijgen.

Het is in datzelfde kader bijzonder om te merken dat bij het vertellen over het coöperatieve winkelconcept een deel van de mensen al helemaal in ‘gemeenschappen’ denkt en een (nu nog grootste deel) in “wat zit er voor mij zelf in?” blijft steken.

Niet erg, dat hoort bij deze tijd. Dat gaat vanzelf veranderen. Dat weet ik door de gesprekken die zich in de pop-up winkel voltrekken. Mensen komen nu vooral om te horen hoe het precies werkt, zo’n coöperatieve winkel.

Vaak als er een stel komt, volgt er na mijn uitleg een conversatie als deze:

De een: “Klinkt mooi zeg. Dus met 300 mensen samen organiseer je het voor het grote geheel. Er is eigenlijk maar een kleine investering per mede-eigenaar nodig als je bedenkt dat je daar dan een hele winkel voor terug krijgt. En het rendement gaat terug de winkel in waardoor de boodschappen steeds goedkoper worden voor iedereen.”

De ander gaat vervolgens wat fronsen en zegt dan: “Ja maar ik moet dus eerst €500,- investeren en alle anderen profiteren dan mee van mijn investering. En mijn €500,- dan?”

De eerste weer: “Je moet dat anders zien, het gaat niet om jou, jij kúnt het doen en het effect is positief voor iedereen die later aanhaakt. €500,- is wel een flink bedrag maar in verhouding is het een schijntje. Stel dat er geleend moet worden om zo’n winkel te realiseren dan worden die boodschappen helemaal niet goedkoper maar eerder duurder omdat de rente dan aan de bank betaald moet worden.”

De ander: “Ik laat het even bezinken. Ik moet nog wennen aan het idee dat ik met mijn geld iets in beweging kan zetten dat goed is voor mezelf én voor anderen.”

Ik laat dit soort gesprekken met alle plezier voortduren in de winkel. Ik kan het zelf allemaal niet beter verwoorden en ik geniet vooral van het feit dat ik weet dat steeds meer mensen in ‘samen’ denken in plaats van in ‘ik’.

Zo zie je dat het met investeren in de winkel net als bij Land van Ons ook zo is dat het indirect uiteindelijk weer bij jou terugkomt.

De winst zorgt ervoor dat we de kosten drukken (streven naar nul op de meter) en het verlagen van de marge zodat boodschappen goedkoper worden. Het derde doel is pas iedereen zijn investering teruggeven. Maar dat zal voor niemand het belangrijkste zijn. Daarvoor is het inderdaad een relatief laag bedrag dat beschikbaar komt van mensen die het kunnen missen.

Wie dat niet kan, nodigen we vooral uit klant te worden en eventueel zelfs klant/vrijwilliger.

Beide zijn onmisbare en uiterst waardevolle schakels om het doel te bereiken: een eerlijkere, gezondere en vooral leukere voedselketen waarin we een gemeenschap vormen waar we echt een wezenlijk onderdeel van zijn.

En in de tussentijd dat we nog de 300 mensen zoeken die kunnen investeren, kun je in de pop-up winkel volop producten kopen van Land van Ons. Kom dus ook daarvoor zeker langs in de winkel!