Hallo lieve Streekboer mensen,
Toch even een vraag. Ik stel hem gewoon eerlijk omdat ik weet dat jullie dat graag hebben. Ik wil best wel gaan bestellen, jullie doen mooie dingen. Maar ik heb gewoon niet zoveel nodig. Ik wilde nu alleen meel en bloem van de molen bestellen. Ik moet al over een drempel omdat ik niet graag online koop, maar ik ga voor jullie overstag. Maar nu loop ik toch vast. Waarom zo’n klantonvriendelijke onderwaarde?
Groet, Tamara
Dag Tamara,
Ik snap je vraag hoor. Jij bent toch Tamara die vlakbij het nieuwe winkeltje woont? Voor houdbare producten kun je altijd daar terecht natuurlijk. En daar kan ik ook best wel eens losse dingen voor je bestellen die niet in de winkel liggen maar wel in de webshop staan, voor je bestellen. Dat is het voordeel van goede buren 😉
Toevallig schreef ik een blog voor de nieuwsbrief vorige week over de bezorgkosten, daar leg ik ook iets uit over waarom wij die minimale bestelwaarde hebben. Hier kun je het helemaal lezen.
Een stukje uit dat blog dat die 35 euro verklaart: Een krat van boer tot bord brengen kost gemiddeld aan vervoers- en inpakkosten nu € 10,-.
Als jij boodschappen doet voor € 35,-, het minimale bedrag dan is in elk geval 9% daarvan belasting. Dat dragen we dus af. Dan is er € 32,11 over. Hiervan gaat gemiddeld 70% naar de leveranciers. In de praktijk zelfs nog ietsje meer. Dat wil zeggen dat er dus net iets minder dan € 10,- overblijft voor de organisatie van de Streekboer.
Die minimale € 35,- is dus niet uit de lucht gegrepen. Als jij voor dat bedrag inkoopt, zijn in elk geval de transport- en inpakkosten gedekt. Maar je ziet nu ook dat we het daarmee dus niet redden. Natuurlijk is het zo dat als er meer klanten zijn dat de kosten dalen. Dus dat is ons eerste gezamenlijke streven. Meer mensen enthousiast maken voor kopen in de korte keten zodat het rendabel wordt voor iedereen. Zowel voor de boer als voor jou. Daarom vullen we onze shop ook aan met bioproducten van verder weg. Vaak ook nog eens rechtstreeks ingekocht zoals het koffieverhaal, de cashewnoten en kokosolie.
Hopelijk snap je nu waarom het niet is om het moeilijk te maken, maar juist om het op de lange termijn ook haalbaar te houden. Het is dus ook eigenlijk service aan de generaties na ons.
En gelukkig heb jij dus de optie om via de winkel dingen te kopen. Loop zeker nog eens langs. Je bent altijd welkom.
Groeten, Monique
Wat wij hopen: Door dit voorbeeld te delen willen we je ook weer laten zien dat de bezorg- of eigenlijk handelingskosten, de minimale orderwaarde en de uitstapjes naar verantwoorde producten van verder weg allemaal maatregelen zijn om het juist haalbaar te maken.
We bouwen met jou als klant en de leveranciers samen een nieuw eerlijker, gezonder en leuker systeem op. Het lukt niet als we heel dogmatisch zouden doen, dus alles per se alleen lokaal. En het lukt ook niet als we te veel onrendabele kratten blijven leveren. Dat lijkt in eerste instantie heel fijn voor jou dat dat wel kan, maar jou op lange termijn kunnen we je daardoor juist helemaal niet meer helpen. We kunnen het immers niet waar blijven maken om te veel kratten met een te laag bedrag door de provincies te rijden.
Het probleem dat we willen aanpakken is zo complex dat er ook een veelzijdige oplossing gevonden moet worden. Een eerlijkere, gezondere en leukere voedselketen bouw je niet 1,2,3 op. Daar zijn we samen al jaren mee bezig en daar gaan we ook nog samen jaren mee door. Net zolang tot ons gezonde eten een eerlijke prijs heeft, en net zolang totdat iedereen die prijs kan betalen. Misschien lijkt het een utopie? Maar wij denken dat het ook een utopie is om te geloven dat het goed blijft gaan zoals we het nu doen.
Wat denk jij? Zie je het zitten om met ons mee te doen en te ervaren hoe leuk het is om zo je inkopen te doen?