Zaterdagnacht 21 december 2024 vierde we ‘De Nacht van Boer vindt Klant’ waarin we het interview over zeven jaar Jouw Dagelijkse Kost presenteerde. Binnenkort kun je deel één van het interview online terugkijken:
Het was de afsluiting van een intense periode want in de afgelopen maanden heb ik met jullie mijn droom gedeeld met als doel de terugkeer van de fysieke winkel(s).
Want stel je eens voor: een winkel waar niet winst vooropstaat, maar waar jouw boodschappen bijdragen aan een betere wereld. Een winkel zonder winstoogmerk voor de ondernemer, maar mét winst voor klanten, de gemeenschap en de natuur.
Dat is precies het idee achter de Samen-winkel, en eerlijk gezegd: ik ben onder de indruk van de reacties tot nu toe. Zoveel mensen zijn geraakt door dit initiatief! Maar… we zijn er nog niet.
We zijn er nog niet
In Leeuwarden hebben we nog niet genoeg deelnemers om in het nieuwe jaar te starten. En dat is oké, want zulke grote veranderingen vragen tijd. Dit is compleet anders dan het huidige systeem. Misschien hebben we vooral meer mensen nodig die ons verhaal vertellen? Want wie het hoort, raakt geïnspireerd.
Het doet me denken aan de film Pay it Forward, ik vertelde daar laatst al over. Daar ging het om goede daden, hier gaat het om het delen van een visie. Stel je voor: jij vertelt het verhaal aan een paar mensen, zij vertellen het weer verder, en zo verspreidt het zich als een lopend vuurtje. Dat is precies wat we nodig hebben!
Waar staan we nu?
We hebben 300 huishoudens nodig die willen investeren in deze droom. Een eenmalige bijdrage van € 500,- om een winkel te realiseren waar:
- Lokale, duurzame (agro-ecologische) en verpakkingsarme boodschappen centraal staan;
- De winst terugvloeit in de winkel, waardoor boodschappen goedkoper worden;
- Elke euro bijdraagt aan een betere bodem, meer biodiversiteit en een wereld zonder landbouwgif.
Helaas is die groep dus nog niet compleet. Maar ik ben ervan overtuigd dat we er komen!
Wat gaan we doen?
De rest van december en begin januari nemen we even de tijd om nieuwe ideeën uit te werken en het verhaal nóg sterker te maken. We hebben al een lijst vol plannen voor het nieuwe jaar:
- Kooklessen;
- Aanschuifdiners;
- Boer vindt Klant, seizoen twee;
- Workshops over tuin-bijproducten zoals hout en wol;
- Misschien toch ook wel weer Pop-up-winkels op verrassende plekken?;
- En vooral: Een kartrekkersgroep formeren om het verhaal samen verder te vertellen.
Heb jij een idee, wil je meedoen of ken je iemand die dit verhaal moet horen? Meld je aan voor de kartrekkersgroep! Samen kunnen we dit realiseren. Vanaf januari/februari komen we met de kartrekkers bij elkaar om een plan te maken hoe we het verhaal verder gaan brengen.
Een spontaan idee dat ik graag nog deel
Ideeën ontstaan vaak spontaan en laten zien iets eenvoudigs heel krachtig kan zijn.
Afgelopen week kreeg ik een inspiratieboost toen ik een verjaardagscadeautje maakte voor Gerlinda (je kent haar misschien van de podcast over de Blue Zones). Ik gaf haar vier pre-loved kookboeken als symbool voor duurzame keuzes en een gezamenlijke toekomst. Dit soort simpele ideeën laten zien hoe marketing authentiek kan zijn en een mooi verhaal kan doorvertellen.
Heb jij ook zin gekregen in het nieuwe jaar? Doe je mee in 2025 als kartrekker?
De Samen-winkel wordt werkelijkheid als we het samen doen. Dus vertel ons verhaal verder, meld je aan, of denk mee.
Laten we van 2025 het jaar maken waarin we samen bouwen aan een winkel die goed is voor jou, voor ons allemaal én voor de planeet.
Dank je wel voor al je steun in het afgelopen jaar, en alvast hele fijne feestdagen!
Warme groet namens het hele vrijwilligers team,
Monique
PS: Hier is in elk geval alvast het ontwerp van de nieuwe inspiratiekaartjes die we dan samen de wereld in laten gaan om die anderen mensen te vinden die we zoeken! 💪 🍀
Deze twee citaten waren een tijdje terug voor mij een belangrijke inspiratiebron om door te zetten! Hopelijk werken ze zo voor vele anderen.