“Ronny komt je helpen vrijdag hoor Lotte! Want je krijgt dan een dubbele dosis klanten hier in de Welkoop Leeuwarden omdat we donderdag niet kunnen leveren in Leeuwarden bij Smoel omdat het Koningsdag is.’
Het was voor ons niet meer dan logisch dat we extra handen zouden regelen. Jacob Hein, de vaste invalvrijwilliger voor Lotte zou ook komen. Met zijn drie-en ongeveer 60 klanten helpen zou prima gaan. Twee achter om de kratten te pakken en aan te vullen met koel- en vries-spullen. En eentje voor om de klant te helpen.
In theorie klonk dit is dé perfecte oplossing. In de praktijk liep het net even wat anders.
De levering komt normaal al ergens een uur vóór dat de klanten komen. Lotte kan dan op haar eentje de boel al even nalopen op gekkigheden: een sticker die tijdens het vervoer is onleesbaar is geworden of verwijderd bijvoorbeeld, ze puzzelt alvast even uit van wie dat krat dan moet zijn.
Uitgifte loopt altijd gesmeerd onze haar leiding. Gestructureerd ook vooral.
Dat wist ik al want ik was al eens bij haar geweest. Daar waar Ronny en ik in de winkel de chaos-methode tot in de puntjes beheersen brengt Lotte structuur aan. Wel zo prettig voor de klanten hoor. Gewoon één voor één netjes wachten op je beurt. En pas na afronden van de statiegeld administratie is de volgende aan de beurt. Niet in je hoofd onthouden en twee kratten tegelijk doen omdat je toevallig in je ooghoek al iemand aan zag komen. Het zijn twee methodes die beide werken, maar niet als je ze mixt. 😉
En al helemaal niet als de levering door een kapotte vrachtwagen niet een uur vóór dat de klanten komen aankomt maar juist een uur ná dat de klanten komen. En de Welkoop gaat ook gewoon dicht om 18.00…
Kortom. er bleef een krap uurtje over om de 60 klanten te helpen. In het uurtje zonder kratten hebben we prachtige gesprekken gevoerd met de klanten. Ook weer ieder op zijn of haar manier. Eerlijk gezegd was het een beetje een feestje.
En toen de karren met de levering eenmaal binnen waren gingen we allemaal als een trein. Ieder op de eigen manier. Ronny en ik inspelend op elkaars chaos, Lotte en Jacob Hein onverstoord op elkaars structuur. Na een uur trokken we de conclusie dat alles weg was, klanten tevreden waren en er op een enkel klein ding na een foutloze levering hadden ontvangen.
Jullie horen het al: Lotte is als vast gezicht enorm waardevol voor de klanten van de Welkoop. Jacob Hein als haar vaste achterwacht kent ook de meeste mensen in elk geval al van gezicht. Klanten houden van hun beide. En dat snap ik wel!
Ben jij al wel eens in Welkoop Leeuwarden geweest om je boodschappen op te halen? Leuk hoor, vrijdag een dagje Leeuwarden doen en dan na afloop je boodschappen ophalen. bijvoorbeeld.Weer zo’n leuke combinatie!