Dit is een oud verhaal, maar voor nieuwe klanten toch belangrijk. Dus we herhalen het nog eens om te weten wat we nu nog missen en eventueel in het toekomstige winkel- en huidige webwinkelassortiment voor je kunnen opnemen.
En waarom deden we dit ook alweer? Want jullie staan toch voor de streek en lokaal?
Jazeker, en juist daarom maken we graag wat extra omzet om de korte keten te kunnen blijven versterken. Het lijkt een paradox, maar dat is het niet!
“Owwww, er is zeker geen lokale chocopasta… En ook geen noten… Hmmm, dat is jammer… Hebben jullie iets anders lekkers voor op brood van lokale bodem…? En oh ja, geen jam want die hebben we al zo vaak gehad…”
Hij zegt het met een grinnik, want hij weet ook wel hoe de winkel is opgebouwd. Inderdaad hebben we van alles, op voorwaarde dat het binnen de ecologische grenzen is geproduceerd op lokale bodem en dan liefst ook nog eens met lokale ingrediënten.
Natuurlijk maakt dat de inkoop niet simpeler, om niet gewoon te zeggen dat het uiterst lastig is. Lokaal alleen is niet goed genoeg, een bio stempel ook niet als het niet van hier is. Het gaat om de combi en dan mag voor ons het officiële bio-stempel zelfs nog ontbreken als we maar weten dat er met respect voor het geheel is geproduceerd. Dat wil dus zeggen dat we vaak het naadje van de kous willen weten en dat sommige producten bij ons dan net niet door de keuring komen.
Niet omdat we de personen erachter niet aardig vinden hoor… Nee, in tegendeel meestal. We willen de kringlooplandbouw, de agro-ecologische landbouw, de biodynamische landbouw, de kleinschalige tuinen, het permacultuur principe, en de voedselbossen gewoon alle ruimte geven.
Dus echt niet om persoonlijke redenen wijzen we sommige producten af, nee het gaat echt over onze overtuiging over hoe we in de komende tijd onszelf moeten aanleren dat we moeten gaan eten. Tomaten bijvoorbeeld, die hebben we wel, maar alleen in de zomer. Zo simpel is het, en daar wijken we straks in de coöperatieve winkels niet van af. Elk seizoen biedt echt voldoende variatie. Dat leren waarderen is zo waardevol!
Maar voor die producten die gewoon echt niet lokaal te krijgen zijn en waarvoor je anders nog naar een gewone supermarkt gaat? Nou, die producten hebben we wel steeds meer.
Want natuurlijk willen wij die extra omzet heel graag naar de (web)winkel(s) laten stromen. Het is moeilijk zat om het met elkaar voor elkaar te krijgen, dus dan is het gewoon heel slim om die extra omzet in bio-basis-producten te gebruiken om dat wat voor ons de hoofdmoot is extra stevig in de spotlights te zetten.
De toekomstige coöperatieve winkels worden zo ingericht dat er plaats komt voor die niet lokale maar wel biologische producten, tot ongeveer 20% van het totaal. Dus geen complete biowinkel, maar wel de basis om het winkelen zo makkelijk mogelijk te maken.
Kijk zelf maar hoe blij wij werden in de voormalige winkel. Snap je ook gelijk weer waarom we die winkels echt terug willen toveren!