Monique, man, joh! Ik schrok me helemaal wild! Winkel verkopen?????

Hahaha, maar je verkoopt hem aan ons als klanten, pffff!!!!

En het was ook nog eens de bedoeling en de planning!

Monique, man, joh! Ik schrok me helemaal wild! Winkel verkopen?????

Hahaha, maar je verkoopt hem aan ons als klanten door er een coöperatie met twee betaalde mensen in dienst van te maken. Pffff!!!! En het was ook nog eens de bedoeling en de planning!

Ik grinnik wat, ‘ja, haha, ik dacht al dat je even zou schrikken. En het klopt helemaal, het was van het eerste begin de bedoeling dat de winkel kopieerbaar zou worden. En dat stimuleren en organiseren we op deze manier.’

Op een coöperatieve manier initiatieven vanuit de burger realiseren is helemaal van deze tijd. Politiek volgt de burgers immers, dat is nooit anders geweest. Politiek dient immers de burger. We zijn het alleen soms wat vergeten en denken dat wij slaafs moeten volgen. Niets is minder waar!

Want wat wij doen, elke dag weer, is de leidraad voor het toekomstige beleid dat gevoerd wordt. We zijn dus echt geen makke schappen die gestuurd worden. We kunnen zelf sturen en de richting die we ingaan zal uiteindelijk met wet- en regelgeving ten dienste aan onszelf worden ondersteund.

Een dingetje is dus wel dat als je een bepaalde kant op wilt, dat je dat dan heel helder voor het voetlicht moet brengen. En er is echt geen overgrote meerderheid voor nodig. Voor verandering is maar een procent of 10 van de bevolking nodig. Althans, dat heb ik laatst ergens gehoord. En dat vind ik zo’n fijn haalbaar getal dat ik die voor het gemak gewoon eens voor waarheid aanneem. Als die 10% elke dag weer het zelfde doel nastreeft dan is dat zo’n duidelijk lijntje in het grote grijze geheel dat dat positief gaat opvallen.

Dus waar wachten we nog op, dacht ik?!

Daarom doen we de dingen die we doen in de winkel:

  1. We praten niet over de korte keten met het positief milieu impact dat je daarmee hoopt te maken. Nee; we doen het gewoon! En we lossen ter plekke alle hobbels en bobbels op die er te nemen zijn. Of we vertellen eerlijk dat sommige dingen in praktijk echt weerbarstiger zijn dan in theorie, maar dan is het in elk geval helder waaraan we nog moeten werken met elkaar!
  2. We voeren geen ingewikkelde discussies over biodiversiteit. We verkopen gewoon zoveel mogelijk producten zodat we dit onvoorstelbare belangwekkende onderwerp steeds weer een podium geven.
  3. We roepen niet alleen hoe je gezonder zou kunnen eten, we leggen het gewoon voor je klaar in de schappen.
  4. We vertellen niet allen maar dat de lokale economie versterkt moet worden, we geven letterlijk podium aan bedrijven die deze economie vormen.

Want als wij het niet doen? Wie doet het dan wel?

Er zijn al praters genoeg, maar die maken in deze fase van het spel nog onvoldoende verschil. We hebben nu doeners als jou nodig. Doeners die echt hun boodschappen gaan verduurzamen. Doeners die eisen stellen aan de producten zodat de leveranciers hieraan kunnen werken. De tijd van praten was ooit belangrijk, maar is nu toch echt wel voorbij. De tijd van rapporten schrijven nog veel meer.

Dus kom in actie en doe mee!

Het is simpel en leuk. Dat is het altijd, lees onze blogs er maar op na. Duurzame stappen zijn leuk, interessant, leerzaam en bovendien meestal ook om je vingers bij op te eten. Want ik ben en blijf en bourgondiër, dus het moet ook allemaal een beetje lekker zijn natuurlijk 😉

Wat kun je nu concreet doen?

  • Schrijf je in voor de nieuwsbrief en volg de ontwikkelingen.
    Op de achtergrond richten we alles in dat nodig is voor als we van start gaan. Dat is o.a. een dagelijkse bestuur voor zowel de toekomstige coöperatie als voor de service verlenende stichting. In totaal zoeken we 6 mensen die twee onbezoldigde besturen willen vormen. Ben of ken je zo iemand geef ons een seintje! In het begin zullen die mensen wat meer uren steken in de organisatie. Maar als alles draait na het eerste jaar is het streven om per seizoen te vergaderen en met de leden te overleggen. De dagelijkse gang van zaken wordt immers door de twee werknemers gedaan met ondersteuning vanuit de stichting.
  • Verder kun je je nu al opgeven voor het vrijwillige campagneteam om de 250 leden te werven. Dat kan nu al van start gaan. Dus ben je bijvoorbeeld goed in het schrijven van teksten, of heb je plezier in het verzinnen en/of uitvoeren van ludieke manieren om het plan in het licht te zetten? Of heb je misschien talent in het maken van foto- en filmmateriaal en ook nog eens handig dit op de socials kunt delen? Geef je dan op en doe mee!
  • Je kunt gaan sparen om de benodigde eenmalige investering van € 695,- te kunnen doen in september (is je spaarvarken niet heel dik? Zoek een paar gelijkgestemde maatjes om samen één stuk winkel te kopen. Want natuurlijk kan dat ook. We zijn niet voor één gat te vangen natuurlijk, we hebben altijd wel een oplossing om mee te kunnen doen!).
  • En tenslotte de meest logische en makkelijke; blijf vooral je boodschappen bij ons doen.

Dus ondanks dat we pas in september echt van start gaan (omdat dan pas die bankrekening, de stichting, de coöperatie en de besturen met alle paperassen die er bij horen rond zijn, en omdat jullie dan allemaal weer uitgerust van de zomervakantie terug in Leeuwarden zijn), kun je nu dus toch al heel veel voor de coöperatie in oprichting betekenen!

Aarzel niet, geef aan ons door als je op één of andere manier betrokken wilt zijn. En laat ons weten of je tijd en energie wilt steken in de coöperatie. Hetzij als onbezoldigd bestuurslid, het zij als vrijwilliger in het campagneteam. Mail ons gerust op info@jouwdagelijksekost.nl