Kun je helpen als je niet in één van de drie hoofdsteden woont of werkt?
En mag je meerdere winkeldelen kopen per huishouden?

Allereerst een groot dankjewel voor de vele positieve reacties. Ik krijg er vleugels van!

Naast mensen uit Leeuwarden, maar ook uit Groningen en Assen (ik heb toch maar gelijk lijsten voor ale drie de steden gemaakt, want uit elke hoek kwamen reacties!) waren er ook reacties van mensen die NIET in de drie hoofdsteden van Noord Nederland wonen. Hun vraag was: kan ik je toch al helpen? Het antwoord is natuurlijk: Ja.

Een andere heel andere vraag die meerdere keren werd gesteld was of je ook meerdere winkeldelen per huishouden mag kopen. Die beantwoord ik ook gelijk maar, want deze totaal andere vraag heeft deels hetzelfde antwoord.

Kun je helpen als je niet in één van de drie hoofdsteden woont of werkt?
En mag je meerdere winkeldelen kopen per huishouden?

Hoewel ik vraag één met ja en vraag twee met nee beantwoord is de toelichting toch voor een groot deel gelijk. 😉 Je kunt namelijk een donatie overmaken en daarmee jouw geld gelijk positief werk laten doen voor de Uitgestele boodschappen.

Want waarom moet een mede-eigenaar ook tevens vaste  klant zijn?

Het idee van het 300 koppige mede-eigenaarschap van de winkel gaat over twee dingen:

Stap 1:
Met 300 x € 500,- zetten we de eerste stap. Er is dan geld om:

  • Een gehuurd pand aan te passen en in te richten plus de aanschaf van een transportmiddel,
  • De eerste inkoop te financieren (we willen een betaaltermijn aan de leverancier binnen 7 dagen. Geld moet zo snel mogelijk doorrollen is het idee.)
  • De eerste fase te financieren waarin we bezig zijn met de aanpassing en inrichting van het pand maar er nog geen omzet is.

Stap 2:
Maar dan komt stap twee! Daar gaat het eigenlijk pas echt om. Want de wekelijkse omzet zorgt ervoor dat een winkel er niet alleen komt maar dat die er ook blijft en kan floreren. (in die fase ben je dus ook heel belangrijk als vrijwilliger en als klant!!!!)

Winst laten we terug stromen in de coöperatie zodat we bijvoorbeeld:

  • De bedrijfsvoering kunnen verduurzamen,
  • Marge kunnen verlagen,
  • Extra betaalde uren kunnen inzetten
  • En als we al onze wensen hebben vervuld wellicht deels geld terug naar de mede-eigenaren laten gaan. Maar dat laatste is niet het doel.

Wie niet in de buurt van de toekomstige winkel woont of werkt en er dus geen boodschappen kan doen kan om die reden geen mede-eigenaar worden, want die kan stap 2 niet met ons maken.

Omdat die gemiddelde omzet per mede-eigenaar rond de €60,- ligt is het ook niet handig als een huishouden twee delen koopt, want dat huishouden heeft niet elke week ook dubbele boodschappen nodig.

Enne, oh ja, die vraag beantwoord ik toch ook maar gelijk. Dat gemiddelde boodschappen bedrag… Laat je er niet door tegenhouden want niemand controleert het.

Alleenstaande kopen natuurlijk wat minder maar gezinnen met kinderen weer meer. Het is een gemiddeld en het blijkt een heel realistisch bedrag als je jouw eigen winkel als volwaardig alternatief ziet voor je weekboodschappen. Het is ook de reden waarom we naar lokaal en duurzaam inkopen ook voor ongeveer 20% kiezen voor biologische basis producten van verder weg.

Maar goed, lang verhaal kort: Wie niet in de buurt wont of werkt maar wel nu al financieel wil helpen kan een donatie (lees wat we daar nu dan al mee gaan doen!) overmaken op rekeningnummer NL98 TRIO 0320 2649 20 tnv: Stichting Jouw Dagelijkse Kost.

En wie dus toch graag extra geld wil investeren als mede-eigenaar kan ook een donatie doen. Dan vult de Uitgestelde boodschappen pot zich al goed en dat is ook goed voor de coöperatie!

Volgende week ga ik in op de vraag wat er naast het doen van boodschappen van je wordt verwacht als mede-eigenaar. Ik kan alvast verklappen dat het niks is. 😉 Nou ja, niks? Je wekelijkse aanwezigheid, gezelligheid en aandacht voor de andere is niet niks natuurlijk!

Maar je bent niet verantwoordelijk voor de bedrijfsvoering in elk geval. Dat scheelt een boel toch? Ik vertel volgende week meer.