“Waarom moet ik bezorgkosten betalen als ik op een afhaalpunt kom afhalen?”
Best een logische vraag. Zeker in eerste instantie. Toegegeven, misschien is het een wat onhandige naam. Het zijn eigenlijk handelingskosten. Maar om een of andere manier noemen we het bezorgkosten. Komt omdat we vanuit het proces hebben gedacht bij het kiezen van die naam: We bezorgen de kratten tenslotte op de afhaalpunten. En daar zijn kosten mee gemoeid. Dus zo komt die naam in de wereld 😉
What’s in a name?
Maar het gaat niet om de naam maar om het idee dat er achter zit. Ik vertel je graag wat meer.
- Het deels zelfs door De Streekboer ophalen van de producten (een ander deel doet de boer zelf maar die mag dan aan ons een hogere prijs vragen, dus in feite moeten we dat ook rekenen als kosten om het product bij jou te krijgen).
- Het inpakken door het inpakteam.
- En het weer ingepakt en wel brengen naar of jouw afhaalpunt of bij jou thuis.
Dus het gaat niet over:
- Het in de lucht houden van de website,
- het vullen ervan,
- het afstemmen met de boeren,
- het beantwoorden van de vragen die er in de loop van de week zijn,
- het vertellen van het verhaal,
- de huur van het pand,
- de energierekening,
- de verzekeringen die nodig zijn,
- de spullen die aangeschaft en onderhouden moeten worden…
En zo kan ik nog wel even doorgaan.
Al die kosten verdienen we wel terug met de marge op de producten die jij koopt.
Een rekenvoorbeeld
Als jij boodschappen doet voor € 35,-, het minimale bedrag dan is in elk geval 9% daarvan belasting. Dat dragen we dus af.Dan is er € 32,11 over. Hiervan gaat gemiddeld 70% naar de leveranciers. In de praktijk zelfs nog ietsje meer. Dat wil zeggen dat er dus net iets minder dan € 10,- overblijft voor de organisatie van de Streekboer.
Ik zeg overigens bewust ‘de organisatie van De Streekboer, want in feite zijn zowel leveranciers als jij als klant samen De Streekboer. Het organiseren ervan dat jij de producten kunt kopen is er slechts een schakel in. Iets om even over na te denken.
Er komen steeds vaker vragen binnen in de ‘we’ vorm. Dat is dus heel positief, steeds meer mensen ervaren dat ze onderdeel zijn van De Streekboer. Dat is precies de bedoeling!
Maar ik dwaal af. 😉
Die minimaal € 35,- is dus niet uit de lucht gegrepen. Als jij voor dat bedrag inkoopt zijn in elk geval de transport- en inpakkosten gedekt. Maar je ziet nu ook dat we het daarmee dus niet redden. Tuurlijk is het zo dat als er meer klanten zijn dat de kosten dalen. Dus dat is ons eerste gezamenlijke streven. Meer mensen enthousiast maken voor kopen in de korte keten zodat het rendabel wordt voor iedereen. Zowel voorde boer als voor jou. Daarom vullen we onze shop ook aan met bioproducten van verder weg. Vaak ook nog eens rechtstreeks ingekocht zoals het koffieverhaal, de cashewnoten en en kokosolie.
Eerlijk of oneerlijk?
Wat we óók zouden kunnen doen, maar dus niet doen omdat we het niet eerlijk vinden, is elk product ietsje duurder maken. Maar dan betaal je dus relatief meer als je meer boodschappen doet… En dat klopt dus in onze ogen niet.
Als iemand zegt dat je gratis bezorgt krijg en er geen minimale bestelwaarde is weet dat die kosten echt ergens anders in versleuteld zijn. Misschien ‘betaalt’ de leverancier ze zelfs wel deels omdat hij een lager bedrag voor zijn producten krijgt? Wie zal het zeggen? Maar het kan niet kloppen in elk geval. Al lijkt het in eerste instantie nog zo klant vriendelijk te zijn om gratis te bezorgen. Echt iets oom ook even over na te denken. Wat wil jij het liefst? Dat het eerlijk is en klopt of dat jij veel voor weinig krijg?
Nog even verder in de keuken kijken
Een ideaal boodschappenmandje heeft een bedrag van €80,-. Een alleenstaande koopt wat minder, een gezin koopt wat meer. Dat is zo ongeveer het bedrag dat gemiddeld wordt uitgegeven aan lekkere én gezonde boodschappen per week. Als we dat allemaal doen en óf lid worden óf per keer de bezorgkosten betalen dan draait de Streekboer, waar we dus allemaal onderdeel van zijn als een trein.
Gaaf toch om op die manier je boodschappen in huis te halen?
Doe je mee?
Hopelijk is het nu iets inzichtelijker waarom we dat extra geld vragen. Niet om lekker veel extra winst te maken, maar juist om het betaalbaar te houden voor iedereen en om De Streekboer ook op de lange termijn bestaansrecht te geven.
Want we doen dit natuurlijk om te zorgen dat de volgende generaties alleen nog maar uit de geschiedenisboekjes kunnen leren dat er vroeger een heel andere manier van boodschappen doen was. Onze wens is dat het heel normaal wordt om van de boer in te kopen. Dat alle lekkere en gezonde boodschappen en eerlijke prijs hebben en dat bovendien iedereen die prijs kan betalen.
Dankjewel dat jij al bij ons koopt, en als je dat nog niet doet? Probeer je het een keertje uit?