Al heel vaak schreef ik over producten en leveranciers. Ik schreef ook al vaak verhalen over wat klanten vertellen en vragen over die producten. Maar nog nooit durfde ik te schrijven over het kwetsbare én veerkrachtige verhaal van onze ideale klant...

Want als jij denkt dat onze duurzame producten te duur zijn maar ze wel heel graag wil kopen, dan ben jij waarschijnlijk juist onze ideale klant! Zelfs dus, of eigenlijk juist, als jij een hele smalle beurs hebt. We hebben natuurlijk niet voor niets de uitgestelde boodschappen bedacht.

Een gezond en eerlijk voedselsysteem dat ecologisch evenwicht hersteld en dat echt voor iedereen toegankelijk is; dat is waaraan wij werken.

Onze ideale klant is er eentje die terugkomt na de eerste voorzichtige kennismaking. En bij die terugkomst vertelt dat de maaltijden goed hebben gesmaakt. Maaltijden die ze zelf simpel hebben bereidt met de producten die ze bij ons hebben gekocht of gekregen. We kunnen dus inderdaad regelmatig iets geven via die uitgestelde boodschappen! En dat het misschien tussen de oren zit, maar toch het je toch echt een fitter fijner en gezonder gevoel heeft gegeven.

Omdat de boodschappen net wat duurder zijn dan we gewend zijn uit de supermarkt, is zo’n eerste kennismaking nodig om te overtuigen dat het echt meer plezier, voldoening en verzadiging geeft om duurzamer te eten. Zo kom je er het beste achter dat je er, omdat het voedzamer is, minder van eet en dus helemaal niet duurder uit bent. Vooral ook omdat je dus met de tips die wij van de boeren met hele simpele ingrediënten verrukkelijke gerechten kunt maken.

Alle industriële smaakmakers, waar vooral de aandeelhouders ‘rijk’ van kunnen leven, kunnen in de supermarkten blijven staan wat ons betreft! Lokaal en duurzaam inkopen is uiteindelijk goedkoper, lekkerder en laat ons dus ook nog eens gezonder en fijner voelen. En steunt ook nog eens je eigen regio, waar jij woont en leeft!

Laat voedsel uw medicijn zijn, en uw medicijn uw voedsel.

Een belangrijke drijfveer om een eerlijker en gezonder voedselsysteem na te streven is voor ons  het ondersteunen van gezondheid. Wij geloven er in dat je wordt wat je eet, en dat je wordt hoe je je voelt. En dat het daarom heel belangrijk is om alleen echt goed voedsel te eten. En bovendien van het inkopen, klaarmaken én eten, maximaal te genieten.

Dus juist iemand, die bijvoorbeeld door een chronische ziekte met een uitkering rond moet komen terwijl de zorgkosten het leven juist duurder maken dan van een gemiddeld iemand, zo iemand willen we juist graag van dienst kunnen zijn. Zeker als diegene ook nog eens bezig is om uit te vinden om voeding haar medicijn te laten zijn en haar medicijn haar voeding. Goh, wie zei dat ook alweer??? Was dat niet Hippocrates??? De vader van de geneeskunde?

We hebben zelfs een aantal mensen die te scharen zijn onder dit veerkrachtige type klant. En daar zijn we heel erg trots op! Het kaartje van Vera dat ze bij de lege flessen, zakjes en tasjes voor hergebruik had gedaan is een symbool, ook voor die andere mensen die we op deze manier kennen.

Dit is het type klant die betalen wat ze hebben en om ondersteuning vragen uit de uitgestelde boodschappen als het even moet. Wij houden er heel erg van om op die manier te kunnen meerwerken aan een gezonder geheel.

Want echt, ons hart is gestolen door een aantal van dit soort klanten. Het komen naar onze winkel is nu even onmogelijk voor ze. Maar dat deden ze eerder wel. Een boodschap doen is voor deze klantgroep een enorme krachtinspanning die je het beste kunt vergelijken met topsport. Het zijn in de gevallen waar ik nu over schrijf ook nog eens allemaal erg jonge mensen die iets hebben beleefd waardoor hun leven een totaal andere richting kreeg. Alle vanzelfsprekendheden zijn een paar jaar geleden totale niet vanzelfsprekendheden geworden.

En dan nu deze situatie erbij…

Voor deze mensen, die dag in dag uit, ook als deze crisis weer voorbij is, het uiterste van hun kunnen geven om zo lang mogelijk gezond te blijven, voor die mensen gaan wij door het vuur.

En van die mensen kunnen we als maatschappij heel veel leren. Want wij kunnen nu eventjes niet naar de horeca, de film en het theater… Deze klanten kunnen dat sowieso haast nooit, soms door geldgebrek maar veel vaker door energiegebrek… En toch klagen ze niet… Iets om over na te denken. Hoe doen ze dat toch? Hoe maken ze het leven zo waardevol? Ze kennen de onschatbare waarde van de eenvoud en het evenwicht.

Onze winkel lijkt zo duur aan de buitenkant

Onze winkel is opgebouwd uit gebruikt steigerhout en oude houten kratjes aangevuld met gebruikte spullen uit de kringloop. De grote grap is dat we vaak horen dat het een hele luxe uitstraling heeft. Dan moeten wij dus een beetje lachen, want tja, steigerhout, kratjes en kringloop klinkt voor de meeste mensen niet gelijk chique… Het is wellicht de eenvoud en het evenwichtige van het geheel dat die een rijke uitstraling heeft?

Dus:

  • Stap over de drempel.
  • Ervaar de rijkdom en de klasse van de eenvoud.
  • Ervaar de rijkdom en de klasse van het oeroude evenwicht.
  • En ervaar hoe wij met de uitgestelde boodschappen deze rijkdom en klasse ook toegankelijk maken voor de mensen voor wie het inkomensniveau nog niet op dit prachtige ecologische evenwicht is afgestemd.
We kunnen niet anders concluderen dat het duurzame leven niet duurder is dan het gangbare leven dat in deze tijd krakend en piepend tot stilstand is gekomen. Het duurzame leven is zeker op de lange termijn niet duurder. Duurzaam leven geeft een enorm weelderig en rijk gevoel dat niet uit te drukken is in geld maar wel in geluk en gezondheid.

Kom daarom over de drempel. Doe je boodschappen bij ons en doe, als je iets kunt missen, ook eens een uitgestelde boodschap. Je bent meer dan welkom!