Stichting Jouw Dagelijkse Kost biedt ondersteuning in administratie, marketing en kennisoverdracht aan de coöperatieve winkel(s).

Je vindt de statuten van de stichting HIER.

Het bestuur bestaat uit:

Hanny van Geel (Voorzitter)
Ze was Europees bestuurslid van Via Campesina Europa. Dat is de wereldbeweging van agroecologische boeren. Ze adviseert en ondersteund Voedsel Anders en Toekomst boeren.

Kariene van Steenoven (Secretaris)
Ze maakt conceptuele kunst om mensen te laten genieten van al het moois dat er gewoon al is. Dat doet ze vanuit haar achtergrond als boerendochter. Hierdoor heeft ze de oneindige schoonheid maar ook de waarde van moeder aarde leren kennen. Die inzichten wil ze doorgeven, want wie dat ook inziet laat het wel uit het lijf om haar nog verder te overbelasten.

Monique van Etten (Penningmeester)
Ze heeft de winkel(s) Jouw Dagelijkse Kost opgericht omdat ze vind dat iedereen recht heeft op eerlijk en gezond eten. We kunnen alleen gezond leven op een gezonde aardbol en dat kan dan weer alleen in een ijzersterke lokale economie. Van onderop bouwt ze aan een collectief alternatief voor de bestaande voedselketen.

Doel van de stichting:

De stichting ondersteund in de dagelijkse praktijk de winkel(s) met:

  • Administratie en de financiële planning
  • Marketing en storytelling
  • Kennisoverdracht + in- en verkoopadvies voor het (vrijwillige)personeel.

De winkel in de Nieuwe Oosterstraat in Leeuwarden is de eerste coöperatie.

De eerste winkel wordt op het moment verkocht in 250 delen. Hierdoor komt het particuliere investeringsgeld terug zodat het ingezet zal worden om een tweede coöperatieve winkel in Noord Nederland te openen.

Het idee van lokaal en duurzaam en de korte keten werkt vooral als er, veel meer dan nu het geval is, kan worden afgezet. Daarom werken ze ook veel samen met De Streekboer, Hofweb en Bio-Noord bijvoorbeeld.

De winkel(s) draait/draaien als die 250 zogenaamde mede-eigenaren hun dagelijkse boodschappen komen doen aangevuld met andere vaste klanten die ook graag lokaal en duurzaam hun boodschappen in huis halen (ongeveer nog 100 klanten).

Elke stad heeft minimaal (waarschijnlijk veel meer) 250 mensen die heel graag duurzame en lokale boodschappen willen doen. Het is alleen de kunst om ze te bereiken.

Vooral die mensen die het initiatief nu nog niet kennen en nu nog denken dat het in de winkels waar lokale en duurzame producten te koop veel duurder is dan in de supermarkt. Het tegendeel is waar, onze prijzen stijgen helaas natuurlijk ook (brandstof en energie) maar bij lange niet zo hard als in de supermarkt omdat ze niet zo afhankelijk zijn van de wereldmarkt. Bovendien, maar dat zie je niet gelijk, zijn wij op lange termijn goedkoper omdat we geen milieuschade veroorzaken die met belastinggeld hersteld moet worden en we blijven langer vitaal doordat welvaartsziekten afnemen als we meer onbewerkt voedsel gaan eten en weer zelf gaan koken.

Bovendien bieden die kleinschalige leveranciers oplossingen voor de grote milieuvraagstukken waar we als samenleving voorstaan. Om maar eens wat te noemen: biodiversiteit, bodemverbetering, waterhuishouding, kringlooplandbouw…

Kortom, de stichting doet er alles aan om nieuwe klanten te werven, want het zou eeuwig zonde zijn als ze niet komen omdat de winkels niet genoeg naamsbekendheid hebben.